torsdag 5 december 2013

Emmie som driver @kitchenyum på Instagram tipsar om godsaker!



Foto: Emmie Söderström /
@kitchenyum på Instagram
Under december månad kommer Emmie Söderström som driver kontot kitchenyum på Instagram att tipsa oss om godsaker och härliga recept på bloggen! Emmie jobbar dessutom i en tebutik i Stockholm och många av recepten hon tipsar om passar finfint till allas vår favoritdryck; te! 

Hej alla glada tedrickare! 
Mitt namn är Emmie Söderström och jag har fått den stora äran att ta fram lite härliga recept åt er bloggläsare. Jag är en mattokig tjej som älskar att lära mig mer om matlagning och experimentera fram nya maträtter. På min fritid matfotograferar jag för mitt instagramkonto Kitchenyum.
Jag kommer under december månad att göra ett antal gästinlägg här på Te-adventskalendern. Jag kommer tipsa på goda saker som passar perfekt med en kopp värmande te.  Hoppas att jag ska kunna inspirera till härligt decembermys!


I mitt första inlägg vill jag tipsa om urgoda päron som kokas i en saffrans och sockerlag.
Vanligtvis när man kokar päronen använder man sig bara av socker, men jag har valt att byta ut en del av sockret mot flytande honung.
Saffranet ger otroligt god smak och även en vacker färg. En burk med dessa härliga päron och man är redo att gå iväg på vilket glöggparty som helst.

Foto: Emmie Söderström / @kitchenyum på Instagram

Saffranspäron med kardemummagrädde
En riktig goding. Kardemummagrädden är pricken över i:et.

2-4 päron
1,5 dl socker
1,5 dl honung
0,5 gram saffran
1 vaniljstång
0,5 citron

Vispgrädde
En nypa socker
Kardemumma efter smak

Börja med att skala och halvera päronen. Gröp ur kärnhuset. Halvera vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda fröna + stången med vatten, socker, honung saffran, rivet skal av citron och citronsaft. Låt vätskan koka upp och lägg i päronen. Låt sjuda tills päronen mjuknat, cirka 20-35 minuter (beroende på päronens storlek). Lyft ur päronen och lägg i en glasburk. Låt vätskan reducera i cirka en halvtimme. Ta av från plattan och låt svalna innan vätskan hälls över päronen. Förvara glasburken i kyl där de håller i minst ett par dagar. Vid servering: lättvispa grädden med lite strösocker. Stöt kardemumman och tillsätt i grädden. Ät och njut!

Foto: Emmie Söderström / @kitchenyum på Instagram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar