söndag 10 november 2013

En liten pratstund med...


...Emmie Söderström som är kund på teadventskalendern.se, jobbar i en tebutik och verkligen älskar te!


-
 
 Namn: Emmie Söderström

      Ålder: 23 
           Bor: Stockholm, ursprungligen från Halmstad
      Gör: Har studieuppehåll, jobbar i te- och kaffebutik och matfotograferar som hobby för mitt instagramkonto kitchenyum
          Favorit-te: Pai-mu-tan
       
         Fem snabba
         Smaksatt eller rent te? Kan inte välja, dricker båda lika  mycket.
         Hemmakväll eller utekväll? Hemmakväll
         Musik på svenska eller engelska? Engelska
         Morgon eller kväll? Kväll
         Fika eller frukt? Fika är alltid trevligt! 
-       

-      Emmie, du jobbar i en tebutik, hur är det att jobba med te? 
     Det är helt fantastiskt! Har varit ett drömjobb sen jag var liten och nu går jag och doftar i teburkar heladagarna! Vilken dröm!
-      Har du provsmakat alla sorter ni säljer? 
    Inte riktigt alla, men nästan :) 
-      Berätta om ditt största te-nörderi! 
    Ibland när jag går på kafé och beställer grönt te brukar jag fråga om vattentemperaturen är rätt (dvs 75-85 grader), senast var jag på ett av Stockholms finaste och mest välbesökta fik och där hade baristan ingen aning om att grönt te inte ska ha kokhett vatten. Nörd som man är utbildade jag baristan om vattentemperaturen.. 
-      Vad brukar du rekommendera för te till nya tedrickare? 
      Någon som inte är van vid att dricka te eller inte gör det så ofta brukar föredra svart te. Oftast rekommenderar jag något lite sötare typ Studio 54 eller Mambo Jambo. Ett annat alternativ som brukar funka är ett svart te med citrusinslag. 
-       Vilken tesort säljer ni bäst av, och vilken är din favorit? 
      Det varierar beroende på säsong, men några som alltid går bra är Studio 54 men också våra egna teblandningar. På den gröna sidan säljer vi mycket av Miss Saigon som är grönt te med exotiska frukter och morotsbitar. De senaste åren har ju även rooibos blivit riktigt populärt, så de är också storsäljare. Min favorit för tillfället är ett grönt te från Kina utan smaksättning, ett ekologiskt Long Jing. Supergott! Teet är av så bra kvalitet att man kan brygga på samma teblad flera gånger.
-      Vad dricker du helst ur för kopp? 
      Jag föredrar stora muggar! Oftast hinner jag inte dricka upp teet innan det svalnat, men det är ju charmigt i sig :) Just nu är min favorit en handgjord mugg från Halmstad med mitt namn på. Stor, härlig, vacker och skön att hålla i. En julklapp från svärmor, som jag använder dagligen! 
-       Ge oss ett göttigt tips för hur man brygger världens enligt dig bästa te! :) 
     Om man som jag gillar gröna och vita teer är det viktigt med vattentemperaturen. Om man använder för varmt vatten eller låter teet dra för länge så smakar det ofta lite bittert. Därför tycker jag att en termometer är kanon! Extra bra blir det om man sätter en timer så att man inte glömmer av tiden. Tid och temperatur är alltså avgörande för att få världens bästa te enligt mig! Om man istället dricker svart, smaksatt te ska man se till att förvara teerna i lufttäta burkar så att aromen bevaras som bäst, vilket i sin tur ger ett godare te och även där ska man se upp med dragningstiden, svart te blir ju också ganska lätt lite bittert. 


Vill du också ge dina bästa tips här i bloggen? Vi gör gärna en mini-intervju med dig! Maila oss på hej(a)teadventskalendern.se !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar